Prima pagina  |   Noutati  |   Legaturi  |   Parohii Ortodoxe Brasov  |   Contact
Protopopiatul Ortodox Brasov: Protopopiatul Ortodox Brasov este condus de preot Danuț-Gheorghe Benga si cuprinde parohohiile din Brasov si unele din localitatile limitrofe. Protopopiatul Brasov face parte din Mitropolia Ardealului.
Prezentarea protopopiatului Structura administrativa Invatamant teologic Librăria Arhidiecezana
Va aflati aici: Prima pagina > Prezentarea protopopiatului > Istoricul Bisericii Ortodoxe

Istoricul Bisericii Ortodoxe


Ne-a fost dat de Dumnezeu ca atunci când ne-am format ca popor sa devenim si crestini prin Apostolul Andrei ,,cel dintâi chemat” al lui Hristos, pentru ca apoi, crestinismul pe aceste meleaguri sa fie aparat cu aceeasi daruire cu care ne-am aparat pamântul, limba si viata.

Fireste ca primele lacasuri de cult erau ridicate în locuri sihastrite, în modestia unor biserici din lemn, lipsite de fastul si arhitectura monumentelor occidentale, lipsite, deci, si de popularitatea acestora. Consevarea ritului bizantin la noi este dovada cea mai fireasca a unei continuitati crestine pe tot parcursul primului mileniu crestin.

Situat la întâlnirea drumurilor care duceau dintre Transilvania spre Muntenia si Moldova, în arcul care lega Carpatii de Muntii Apuseni, prin pasul Oituz si Bran, Brasovul s-a bucurat de importanta cuvenita si determinata de aceste avantaje geografice.

La venirea sasilor pe aceste meleguri, pe teritoriul actual al Brasovului, existau cel putin patru asezari ale populatiei românesti. O prima asezare, cea mai retrasa în munti, era în zona actualului cartier Schei, alta se afla la nord de dealul Cetatuia, a treia era la vest de dealul Sprenghi, iar a patra se afla în zona actualului cartier Valea Cetatii, toate patru documentate cu materiale arheologice.

Totusi Brasovul îsi poate dovedi prin documente prezenta unor lacasuri de cult doar din vremea în care se fortifica cetatea medievala, când cronicile si marturiile istorice se fac cu orgoliul medieval al apartenentei. Cum regii maghiari au înteles ca nu pot mentine stapânirea lor pe aceste locuri cu forte proprii, datorita puternicei obsti românesti de rezistenta autohtona, ,,pentru mentinerea coroanei” au apelat la aliati, la colonistii germani, numiti mai târziu ,,sasi”, carora li s-au acordat cu prisosinta privilegii, între care figura si facilitati economice (ca scutirea de vami, folosirea libera a sarii, a apelor si a padurilor) si alegerea libera a dregatorilor proprii si a preotilor.

Pâna în veacul al XIII-lea, când se forma cetatea medievala brasoveana, doar marturii de natura folclorica mai pot dovedi ceva cu referire la spiritualitatea crestina a bastinasilor, venind în întâmpinarea arheologilor. Si în acest sens mentionam în Scheii Brasovului toponimul ,,La Bisericuce” din apropierea Pietrilor lui Solomon, într-o zona în care, an de an, Junii Brasoveni desfasoara stramosescul lor obicei si unde marturiile arheologice confirma o asezare dacica.

Pentru veacurile ce au urmat secolului al XIII-lea detinem o bogata bibliografie, gratie documentelor germane de la Brasov, organizate si pastrate în Arhiva Magistratului brasovean, dar si a Bisericii Sf. Nicolae din Scheii Brasovului. Parte din documentele germane sunt adunate la sfârsitul veacului al XIX-lea în valoroasa colectie ,,Quellen zur Geschichte der  Stadt Brasso”. Cele de la Biserica Sf. Nicolae sunt popularizate de cronicari, începând cu Protopopul Vasile (1628) si protopopul Radu Temepea II. Ele au fost studiate apoi de numerosi cercetatori si istorici, dintre care numim pe Nicolae Iorga, Costantin Lacea si mai ales pe Candid Muslea, prin cele trei volume consistente.

Pâna în veacul al XVI-lea documentele vorbesc doar de cele doua culte istorice: catolic si ortodox, pentru ca apoi Brasovul, ca cetate cu privilegii bine puse la punct,  sa fie dominat de cultul luteran, la care subscriu ambele biserici  brasovene (foste catolice): Sf.Bartolomeu si Biserica Neagra.

Datorita tiparului coresian si prin impresionantul efort al preotilor carturari de la Biserica Sf. Nicolae, cultul ortodox nu este perturbat de cultele reformate de la Brasov, ci dimpotriva, ortodoxismul, având tiparita integral cartea ortodoxa, nu face nici un compromis, iar Biserica scheiana devine o reala aparatoare a ortodoxismului pentru toata tara Bârsei si nu numai.

Celelalte culte: catolica (mentinuta doar de firava comunitate maghiara din Brasov), franciscana si unitariana supravietuiesc la Brasov în umbra celorlante.

Secolul XVII si mai ales cel urmator este bogat alimentat bibliografic de materile documentare menite sa ne ofere imaginea complexa a realitatilor bisericesti brasovene. În spatiul românesc Uniatia genereaza mari prezente si în acest capitol Brasovul înscrie o mare carte în lupta pentru apararea ortodoxismului, motiv pentru care Uniatia nu cunoaste prezenta la Brasov. Urme firave se remarca sporadic în veacul al XIX-lea sub influenta preotilor veniti de la Fagaras.

Unul din evenimente, care a favorizat Brasovul ortodox a fost stabilirea resedintei episcopale la Biserica sf. Nicolae prin instalarea aici a episcopului Dionisie Novacovici, (fost episcop de Buda), venit de la Carlovit în 1761. Chiar daca popasul sau a fost de scurta durata, dupa plecarea sa la Rasinari, a ramas în Schei constiinta pozitiva a responsabilititatii pe care preotii si slujitorii Bisericii din Schei o au pentru apararea ortodoxismului, ajungând sa apeleze chiar si la sprijinul înparatesei Elisaveta Petrovna.

Pâna la 1918 evenimentele bisericesti se deruleaza într-o fireasca evolutie, cu singurul dezavantaj ca românilor ortodocsi brasoveni le este refuzata dependenta religioasa de Bucuresti sau Râmnic, fiind obligata dependenta bisericeasca de Carlovit. În ciuda acestei impuneri ,,oficioase”, acestia mentineau istoricele legaturi cu Principatele, mai ales prin intermediul Bisericii Sf. Nicolae, privilegiata de domnii de peste munti.

Alta este situatia Bisericii Ortodoxe dupa 1918.
© 2007-2015 Copyright Protopopiatul Ortodox Brasov Functioneaza cu aplicatia LOGSite - www.log.ro
Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa.
Preluarea textelor publicate se poate face doar cu acordul Protopopiatului Ortodox Brasov.